Subject: Raplamaal tuvastati sigade Aafrika katk pea 4000 seaga farmis
From: "Imbi Silde" <[email-masked]>
To: "Kehtna Vallavalitsus" <[email-masked]>, "Politsei- ja Piirivalveamet" <[email-masked]>,Päästeamet <[email-masked]>, "Keskkonnaamet" <[email-masked]>
Date: Sat, 26 Jul 2025 10:38:20 +0300

TÄHELEPANU! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada!

Tere

Põllumajandus- ja Toiduamet teavitab Teid Raplamaal Kehtna vallas Petlema
farmis tuvastatud sigade Aafrika katkust. Lisatud on otsus ametliku
diagnoosi panemisest.

Lugupidamisega

Imbi Silde

Põhja regiooni juhataja

Põllumajandus- ja Toiduamet

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

+372 515 2070

Tallinna mnt 14 / 79513 Rapla / Raplamaa

https://pta.agri.ee

Saatja: Elen Kurvits <[email-masked]>
Saatmisaeg: laupäev, 26. juuli 2025 09:20
Adressaat: REM Ajakirjanikud <[email-masked]>
Teema: Raplamaal tuvastati sigade Aafrika katk pea 4000 seaga farmis

PRESSITEADE
Põllumajandus- ja Toiduamet

26.07.2025

Raplamaal tuvastati sigade Aafrika katk pea 4000 seaga farmis

Sigade Aafrika katku (SAK) nakatumine tuvastati Kehtna vallas, Petlema
farmis. Seafarmile on seatud kitsendused. Farmist ei tohi sigu välja viia
ega sisse juurde tuua, samuti on taudipunkti likvideerimiseni ranged
nõuded inimeste ja transpordi liikumisele. Põllumajandus- ja Toiduamet
(PTA) palub kõigilt ettevõtte osas mõistmist ja ametnikele töörahu
olukorra lahendamisel.

Teave sigade haigestumisest jõudis PTAsse eile, 25. juulil. „Sigade
Aafrika katku tekitaja leidu kinnitavad laboratoorse uuringu tulemused
laekusid hilja õhtul. Taudi tõttu tuleb hukata kõik farmis peetavad sead,
sest muul viisil levikule piiri panna ei ole võimalik,“ selgitas PTA põhja
regiooni juhataja Imbi Silde. Pärast loomade hukkamist ja ära vedu
korraldab PTA farmi ruumides täieliku puhastuse ja desinfektsiooni, pärast
mida on teatud aja möödudes võimalik hoonetes seapidamisega uuesti
alustada. Taudi tõttu surnud ja PTA otsusega hukatud sigade ning
hävitamisele suunatud materjalide eest on võimalik taotleda
kompensatsiooni.

„Kümne kilomeetrisesse piirangutsooni farmi ümbrusesse jääb veel üks
ettevõte, kus peetakse sigu ning millele seatakse võimaliku taudi leviku
ära hoidmiseks samuti piirangud loomade ja nende pidamisega seotud
materjalide liikumisele. Võimalikud taudistunud ettevõttest pärinevate
sigade liikumised ja kontaktsed ettevõtted on välja selgitamisel ja
vajadusel seatakse neile asjakohased piirangud,“ kinnitas Silde.

Amet juhib kõigi tähelepanu asjaolule, et taudipunkti territooriumile
tohivad siseneda ainult PTA poolt volitatud isikud. Vastutustundliku
käitumisega saab vähendada riske Eesti seakasvatusele. Farmi ümbruses võib
liiklus olla häiritud, mistõttu vabandame võimalike ebameeldivuste pärast.

SAK ei ole nakkav teistele loomaliikidele ja inimestele, küll aga võivad
nad haigust edasi kanda, kui puutuvad kokku viirusega nakatunud
materjalidega.

Korduva kippuvad küsimused: https://pta.agri.ee/sigade-aafrika-katk.

Viimane SAKi kolle kodusigadel tuvastati 24. juulil Tartumaal, Porkna
talus, kus hukati üheksa kodusiga. Kokku on käesoleval aastal hukatud või
hukatakse üle 12 000 kodusea.

25.07.25 seisuga on SAK diagnoositud 64 metsseal.

Viirust levitab haigestunud loom, samuti võib haigustekitajat levitada
saastunud sõiduvahendite, riiete, jalanõude, seadmete jne abil, juhul kui
neid pole hoolikalt puhastatud ja seejärel desinfitseeritud.

Kõik SAKi puhangud Eesti kodusigadel alates epideemia algusest on
diagnoositud suveperioodil, ajavahemikus juunist septembrini. See
tähendab, et alanud on seapidajatele kõige ohtlikum periood, kus tuleb
eriti tähelepanelikult järgida loomade tervislikku seisundit ja
taudikahtluse tekkides kindlasti informeerida enda farmi teenindavat
loomaarsti või PTAd.

Teate edastas

Elen Kurvits

kommunikatsiooninõunik

kommunikatsiooni- ja personaliosakond

Põllumajandus- ja Toiduamet

_____________________________

[email-masked] <mailto:[email-masked]>
5865 0594

Teaduse tn 2 / Saku, Harjumaa 75501 /  <http://www.pta.agri.ee/>
pta.agri.ee

TÄHELEPANU *** See e-kiri (kaasa arvatud manused) on mõeldud ainult
e-kirja adressaatidele ning võib sisaldada ametialaseks kasutamiseks
ettenähtud teavet. Teavet ei tohi ilma saatja selgelt väljendatud loata
edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele avaldada. Juhul,
kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu, palun teavitage
sellest kohe saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.
ATTENTION *** This e-mail and its attachments may contain official
information. If you are not the intended recipient, please notify the
sender immediately, delete this e-mail and destroy any copies. Any
dissemination or use of this information by a person other than the
intended recipient is unauthorized and may be unlawful.

TÄHELEPANU *** See e-kiri (kaasa arvatud manused) on mõeldud ainult
e-kirja adressaatidele ning võib sisaldada ametialaseks kasutamiseks
ettenähtud teavet. Teavet ei tohi ilma saatja selgelt väljendatud loata
edasi saata ega mistahes viisil kõrvalistele isikutele avaldada. Juhul,
kui Te olete saanud käesoleva e-kirja eksituse tõttu, palun teavitage
sellest kohe saatjat ning kustutage e-kiri oma arvutist.
ATTENTION *** This e-mail and its attachments may contain official
information. If you are not the intended recipient, please notify the
sender immediately, delete this e-mail and destroy any copies. Any
dissemination or use of this information by a person other than the
intended recipient is unauthorized and may be unlawful.